Oznake

,

Ja obožavam da recikliram. Možda će to sada zvučati pomalo jadno i neprimetno, uzevši u obzir da živim u državi kojoj je reciklaža na predzadnjem mestu važnosti. Nemamo kontejnere za posebnu namenu, nemamo reciklažne centre, sve bacamo na istu gomilu. Od sijalice do nepojedenog ručka od juče.

ka1

Ali ja sam svoj mali svet, svoju kuću i svoje ponašanje usmerila ka ČISTOM. Čistom za prirodu.

U prirodi ne postoji đubre. Ono što je palo na zemlju, ono što je istrulilo ili se zapalilo, takođe  ima svoju funkciju, i to veoma važnu. Svi prirodni procesi koji se dešavaju sa osušenim biljkama, životinjskim otpadom, ostacima hrane koju spremamo…su zdravi i korisni za celokupni živi i neživi svet. Jedino što treba da uradimo je da otpad „stavimo na pravo mesto“.

Žao mi je što se bolje može reciklirati u kući nego u stanu, ali ni stan nije anti-ekološka baba-roga. Ima i on načina da spašava planetu 🙂

Iako se čini potpuno nerealno, prirodu bolje „čistim“ u toku zime nego leti –  zbog loženja vatre na koju se grejemo. Evo mojih eko – saveta, za svaki čistiji dan ♥

i love nature

kompost – najbolja, najbolja i ponovo najbolja kanta za đubre svih biljnih otpadaka iz vaše kuće. Znate i same da za pripremu nekog ručka doooobro napunite kantu svakakvim ljuskama ovoga i onoga povrća. Kore od banana, ogrisci od jabuka i uopšte sve otpatke od svog voća, svakodnevno trpamo u kantu. Kesice isceđenog čaja, soc od kafe i kafa u filterima, takođe. Ljuske od jaja, papirići, kartoni, osušeno cveće, pokošena trava, lišće…To sve može da ide u kompost. Kada sam počela da bacam ove stvari u kompost, bila sam šokirana koliko je toga! To je stvarno jedna ogromna količina na nedeljnom nivou (pošto se kod nas kante prazne petkom, jednom nedeljno). Ne mogu ni da zamislim koliko je to otpada godišnje, ili tokom celog života… Sreća je u tome što vam priroda od te ogromne gomile podari taman koliko treba čistog komposta. Izuzetno hranljive i zemlje prebogate mineralima. Budući da mi kante koje su mi glumile komposište nisu dovoljne, na proleće ću napraviti pravo, prirodno. Naravno da ću ga slikati i podeliti sa vama 🙂

Postoji 1000 vrsta „veštačkih“ komposišta za sva moguća okruženja u kojima ih držite.

komp1

to su uglavnom plastične kante…

komp2

ali mogu biti i metalne, uglavnom one koje stoje napolju…

komp3

mogu biti i od žice…

komp4

a može ih napraviti i malo stručniji majstor…

komp5

mogu ih ukrasiti i deca

Naravno, u Srbiji  ćete teško moći da birate, možda u većim gradovima, u nekom dobro opremljenom garden-centru. Ovo su fotografifje iz nekih malo pametnijih država. Ova komposišta koja ste videli su više namenjena garažama i dvorištima koja imaju više betona nego zemlje. Ali to uopšte nije problem za onoga ko pravi kompost a nema gde da ga upotrebi. Uvek će se naći neki zaljubljenik u zdravu zemlju i prirodu, koji će vam biti itekako zahvalan za to bogatstvo koje ste mu poklonili. Ako me imalo razumete, sreća će biti obostrana.

kopost u stanu – Stanari zgrada su ograničeni jedino u tome što ne mogu tako slobodno i nonšalantno da se ponašaju prema svom komposištu – to je jedina razlika u odnosu na ove iz „divljine“, iz koje ja potičem 🙂

Tj, svoja komposišta moraju držati na terasi, u podrumu  ili u garaži.

balkon1

ne verujem da bi iko i primetio da ovde stavite jednu kantu za kompost

balkon2

pored svog ovog cveća i povrća – i normalno je videti komposište 🙂

Za istinske zaljubljenike u prirodu ovo nije baš nikakav problem. Potrebno je samo malo više organizacije pri odnošenju tih otpadaka do podruma, terase ili garaže. Ništa više. Naravno da nećete trčati do podruma svaki put kada pojedete jabuku, nego ćete imati posebnu kantu za taj otpad.

Da pustim mašti na volju: u nekoj dalekoj budućnosti, svako će urbano naselje imati (pored bar četiri, za sve vrste otpada) veliki kontejner za kompost 🙂 , čija će se zemlja koristiti za gradske parkove, gradske bašte organske hrane, možda i prodavati… to je idealna slika naselja svakog prirodnjaka. Jel` da da je dobra ideja? Znam, znam… već vidim neke koji se sad mršte…

Mi iz divljine smo u prednosti (u više slučajeva, pa i…) kada je kompost u pitanju. Evo kako to izgleda:

prir1

od drvenih letvica, svih oblika i dimenzija

prir2

u kombinaciji sa žicom…

prir4

može zauzeti stvarno malo prostora, bez bojazni da će biti ružno ili neprimereno nekim fensi dvorištima…

Exif_JPEG_PICTURE

savršena ideja – od paleta u omiljenoj boji…

prir8

komposište je deo bašte koji se podrazumeva 🙂

prir 3

za travu i lišće

Nisam ni ja znala u početku, ima more objašnjenja na internetu… za one koje sam uspela da zainteresujem ( živela ja!) evo najkraćeg i najjednostavnijeg objašnjenja –

Šta je to uopšte kompost?

Sad kad vam objasnim, možda se neko i ispovraća…Šalim se. Kompost je zemlja maksimalno bogata mineralima potrebnim za rast biljaka. On nastaje razgradnjom organskog otpada biljnog porekla (sa izuzecima) koji vrše mikroorganizmi ali, Boga mi, i nešto veće živuljke. Tj, crvići, gliste i razne larve. One su oduševljene količinom i ukusom svih biljaka koje ste bacili, polako i sa uživanjem  🙂 ih grickaju i – naravno  – pokake se! E, ta kaka, taj njihov otpad jeste – kompost 🙂 Najlepša, najrastresitija, najbogatija zemlja na svetu …o, da! jeste govance 🙂 tj. milioni takvih. Ono što je utešno u ovoj priči, i što nam najbolje pokazuje koliko je čovek u stvari .o… , jeste činjenica da – kompost nema neprijatan miris. Čak štaviše, da vam sada stavim u ruke tu zemlju, nema teoretske šanse da biste imali pojma šta držite. U tome i jeste lepota prirode.

Pravljenje komposta nema kraj; jedemo i spremamo hranu svaki dan, zar ne? Vaše je samo da odvojite sav biljni otpad u posebnu kantu, ako ste u stanu, ovako…

ttttt

pa u komposište na terasu, ili gde već…

A kod nas sa dvorištima, to izgleda ovako 🙂 Malo slobodnija varijanta, rekla bih.

istresa u prirodi

Nakon nekoliko meseci, vaš proizvod izgledaće ovako…

uživate u najzdravijoj zemlji...

Komposište će brže „proizvoditi“ kompost ukoliko ga ponekad zalijete, ili malo pospete kupovnim humusom, piljevinom. Ono će i preko zime biti vredno, iako malo sporijeg ritma nego leti. Ukoliko imate volje, želje, vremena, kompost možete i ponekad promešati, čisto zbog ubrzavanja procesa (ono plastično bure i metalni bubanj sa slika odgore su tako i napravljeni, zbog mešanja).

U kompost možete bacati sve ono što sam gore navela, ali nikako! kuvana jela niti bilo šta životinjskog porekla. Jedino dozvoljeno(koliko ja znam) jesu ljudski nokti i kosa. Zvuči poprilično fuj, ali – tu smo da se edukujemo 🙂 zar ne?

Toliko o kompostu, duga priča, ali morala sam 🙂 Ako nekoga bilo šta zanima u vezi komposta, a što nisam spomenula, slobodno pitajte u komentarima 🙂

← I ♥ nature →

Sve papirne i najlonske sitnice, ja spaljujem: što pod roštilj, što u kamin, što pri nekim dvorišnim akcijama…

← reci CLEAR anje navika →

Vrlo bitno je da što pre shvatite koliko je važna reciklaža hrane. One koju jedemo svaki dan,  koju svaki dan stavljate na sto. Kod mene nema bacanja. Bilo je nekada, dok nisam uštosila koliko nam je tačno potrebno za ručak. To je to. Ako pretekne, to je planski – za sutra. Desi se da bi možda neko još sipao, ali nema, ima nešto drugo. Kuvajte samo onoliko koliko možete da pojedete. Deci sipajte u tanjir malo, u čašu – pola. Lako je dodavati.

Na taj način učimo (i sebe i sve oko sebe) koliko je hrana zaista važna, koliki je greh bacati je. Stvarno to non-stop govorim svojoj deci. Pošto mi ne možemo pojesti koliko imamo (hvala Bogu na tome), često poklanjamo voće ili povrće prijateljima. Ja sam srećna što sam nekome ulepšala dan, srećna sam što nisam bacila toliko blago, što nije propalo, nije bio bezvredan trud.

Zamrzavanje – super-ekonomičan i ekološki način reciklaže hrane. Ono što ne pojedete danas, još kako dobro dođe u danima kada nemate vremena ili volje za kuvanje, a pritom, ništa nije bačeno 🙂 . Divan drug – taj zamrzivač 🙂

Hleb – s razlogom ili bez, kako god odlučite, osnovna je hrana, bar na ovim mojim prostorima. Nekada se pojede ceo, nekada pola, nekada ostane mali okrajak… Pravim ja i prženice, ali… i bacala sam. Ranije, dok nisam čula glas sa neba, šamar pročitan u jednoj knjizi o našem divnom, pokojnom Patrijarhu Pavlu, čoveku koji je jeo mrvice sa stola i sa svog krila, u potpunosti razumevši svu vrednost i značenje hleba. Od tada i ja bolje vidim i ne pravim više tu grešku . Evo i kako:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

isečem ga tanko, da se brže osuši u rerni, i za par minuta iz blendera dobijem prezle, uvek potrebne u kuhinji

Za sve najlone, staklo i metal, moraćemo da čekamo neke malo razvijenije mozgove u državnoj vlasti. Ako ih ne nateramo mi, našim vlastitim potezima i primerima (što je malo verovatno), nateraće ih velesile (što je više verovatno).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

priroda će vam biti zahvalna, detalj iz moje bašte

Kada usvojite neki od ekoloških reci-clear ♥ saveta, osećaćete se čisto i zadovoljno. Recikliranje okoline počinje tek nakon recikliranja sopstvenog mišljenja, stava i ponašanja. Kada se čovek oslobodi one „u se, na se i poda se“ sve dobije neki drugi smisao, za koji vredi raditi i za koji se treba boriti. Zato što ovaj način života obećava, ohrabruje i čini srećnim. Ja ne želim ništa da radim zbog čega će me jednog dana neko mrzeti, a pogotovo priroda. Njenu mržnju neću osetiti samo ja, nego, što je najgore – moja deca.

Nemojte biti sebični. Ono što imate u rukama nije došlo s Marsa vama u ruke da tu i skonča. To vam je samo pozajmljeno. Baš kao i vreme koje ćete provesti na ovom divnom mestu zvanom Zemlja.

